Quantcast

دریافت نسخه جدید الکترونیکی کتاب قانون مالیاتهای مستقیم(رایگان)

دریافت نسخه جدید الکترونیکی کتاب قانون مالیاتهای مستقیم(رایگان)

سلام به شما کاربران عزیز دیاکو

ممکن است جسته و گریخته از اصلاحات مواد جدید قانون مالیاتهای مستقیم مطلع باشید و حتی فایل اصلاحیه را دریافت کرده باشید . پیشنهاد من این است که بجای دریافت اصلاحات و تطبیق با قانون قبلی از کتاب جدید استفاده کنید . ضمن اینکه مراقب زمان استفاده و زمان اعمال آن باشید . زمان استفاده از این کتاب ۱/۱/۹۵ و زمان اعمال بر روی عملکرد شما توسط ممیزین مالیاتی در یک سال بعد یعنی سال ۹۶ می باشد. اگر چه دانستن برخی از تغییرات مهم از جمله ماده ۱۳۱ و دیگر مواد می تواند شما را برای عملکرد مطلوبتر در سال پیش رو هدایت کند.

نکته آخر با شکل گیری اصلاحات قانون مالیاتها و سرزبان افتادن عموم مدیران و کارفرمایان، یک حسابدار باید با اطلاع از جزئیات این کتاب اطلاعات به روز تری نسبت به دیگر افراد جامعه داشته باشد.

حتما بخوانید  مالیات چیست ؟و به چه کسانی تعلق می گیرد؟(بخش اول)

امیدوارم با دانلود نسخه کامل این کتاب خدمات ارزنده ای را برای خود به ارمغان بیاورید. اگر نکته ای از کتاب را متوجه نشدید خوشحال خواهم شد در حد توان پاسخگوی شما دوست و سرور گرامی باشم .

با تشکر- محمد عامری  diakoacc@gmail.com

 

دریافت نسخه جدید الکترونیکی کتاب قانون مالیاتهای مستقیم

1-مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

2-آشنایی اجمالی با نظام مالیات بر ارزش افزوده

3-چگونگی ثبت نام در نظام مالیات ر ارزش افزوده

4-نکاتی پیرامون تسلیم اظهارنامه سه ماهه مالیات بر ارزش افزوده

5-جرائم مالیاتی نظام مالیات بر ارزش افزوده

6-قوانین نظام مالیات بر ارزش افزوده

7-مراحل طبقه بندی مشمولیت فعالان اقتصادی به نظام مالیات بر ارزش افزوده

 

1-مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مقدمه: در ‌آغاز لازم است مقدمه‌ای درباره این شیوه دریافت مالیات گفته شود. در همه کشورهای پیشرفته، بخش عمده درآمدهای دولت از مالیات است. تأمین امنیت، رفاه، آموزش و مسائل اجتماعی مردم و این‌که با کمک قوانین، زمینه مناسب فعالیت‌های اقتصادی را برای مردم فراهم کنند و هزینه‌ این کارها از مالیات تأمین می‌شود. در فضای سالم اقتصادی، مردم فعالیت اقتصادی متفاوت خود را دارند؛ یکی کارخانه‌دار است و یکی شرکت دارد، یکی مغازه دارد، یکی کارمند و حقوق‌بگیر است. از درآمدهایشان هزینه‌های خود را پوشش می‌دهند و بخشی را به عنوان مالیات به دولت می‌دهند و دولت این پول را خرج رفاه مردم می‌کند. پس مردم با دریافت خدمات و دیدن از خرج کردن درست پولشان آگاه می‌شوند و این سیکل پایه مردمی بودن دولت را تعیین می‌کند. اصل، شفافیت اقتصادی و اطلاعات است و گزارشگری مالی و نبود اقتصاد زیرزمینی و تمرکز تمام عملیات پولی مردم و فعالان اقتصادی و دستگاه‌های دولتی در حساب‌های بانکی است و بعد خوداظهاری و گزارشگری مردم به دولت در راستای ابراز مالیات واقعی است و دولت هم با دسترسی به حساب‌های بانکی، می‌تواند کنترل لازم را انجام دهد. این مالیات بر درآمد گفته می‌شود؛ ریشه‌اش مثل خمس در اسلام است و مالیاتی که از سود اتفاقی یا همان ارزش افزوده گرفته می‌شود، مبنایی مشابه زکات دارد. هر فعال اقتصادی می‌کوشد مالیات را به مصرف‌کننده منتقل کند، چراکه خودش یک انتظار سود دارد و در اینجا دولت باید ابزارهایی را پیش‌بینی کند که مانع این انتقال شود. در کشورهای جهان اول، بیشترین درآمد دولت از راه مالیات است و وقتی شفافیت اطلاعات و اظهارنامه مالیاتی هم حاکمیت دارد، شفافیت اقتصادی به کل کشور حاکمیت دارد و انضباط مالی به نحو مناسب برقرار می‌شود. در کشورهای پیشرفته، دریافته‌‌اند که یک عده‌ای یا مالیات نمی‌دهند یا مالیات را به مصرف‌کننده منتقل می‌کنند و یک عده در این  شرایط خودشان را نشان دادند.                                                                            بازار سیاه غذا، دارو و غیره از نتایج رفتارهای این گروه بود. برای کنترل این متخلفان، سیستم مالیات بر خرج تعریف شد؛ یعنی مالیات بر درآمد را به دو بخش تقسیم کردند؛ یک بخش را به عنوان مالیات بر درآمد از شرکت‌ها می‌گرفتند و بخش دیگر را مالیات بر خرج می‌گرفتند. در کشورهایی که از اقتصادی سالم در آن زمان برخوردار بودند، یک بار فاکتور می‌گرفتند، اما پس از جنگ جهانی که در اروپا واسطه‌گری زیاد شده بود، مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد که هر دست که کالا جابه‌جا می‌شود، روی سود خالص یک مالیات جدید گرفته می‌شود و در نتیجه، اگر در توزیع واسطه‌گری زیاد باشد، اینقدر کالا گران می‌شود که کسی آن کالا را نمی‌خرد.                                                                                             به مرور که کشورهای دنیا این دو شیوه را آزمودند، به این نتیجه رسیدند که مالیات بر ارزش افزوده بهتر پاسخ می‌دهد و در بیشتر کشورهای جهان از سال 1960 تا کنون این روش پیاده شده است و به مرور در بقیه کشورها هم در حال اجرا شدن است. ویژگی مالیات بر خرج حضور مردم در صدور فاکتور و گرفتن پول پرداخت به دولت و در نتیجه بر اثر افزایش نقش مردم مطالبات آنان نیز از دولت‌ها زیاد می‌شود، بنابراین دولت باید پاسخگو باشد. ما در بحران مالی آمریکا دیدیم که وقتی دولت قصد کمک مالی به برخی نهادها را داشت، اعتراض مردم به عنوان پرداخت‌کنندگان مالیات بسیار مورد توجه واقع شد.اجرای مالیات بر ارزش افزوده در بیش از 120 کشور جهان نشان دهنده مقبولیت و کارایی این نظام در فراهم کردن یک منبع درآمد قابل اتکا و مطمئن برای دولتهاست اجرای این مالیات با نرخ ثابت و یکسان از یکسو پیش بینی میزان درآمد دولت و در نتیجه امکان برنامه ریزی بهتر را فراهم مینماید و از سوی دیگر، دوره های کوتاه مدت وصول آن، تداوم تأمین تقدینگی خزانه دولت را تضمین میکند.     تاریخچه:  مالیات برارزش افزوده نخستین بار در سال ۱۹۱۸میلادی و از سوی( فون زیمن) ارائه گردید و تا چند دهه پس از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت .این نوع مالیات با ارائه روش اعتباری آدامزدر سال۱۹21 ازسوی( لاره) درسال ۱۹۴۸ میلادی دراین کشوراجرا شد. این مالیات پس ازاصلاح سیستم مالیات بر فروش تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرف در فرانسه اعمال گردید. البته این نوع مالیات به طورجامع برای نخستین بار در سال ۱۹۶۸ میلادی در برزیل پیاده شد. این در حالی بود که کمیته مالی اتحادیه اروپا، اجرای مالیات بر ارزش افزوده را از سال۱۹۶۲به کشورهای عضو این اتحادیه توصیه می کرد. شورای اتحادیه اقتصادی اروپا نیزدرنهایت برای هماهنگ سازی سیستم های مالیاتی و حمایت از تجارت، تمام اعضا را ملزم کرد تا از اول ژانوی۱۹۷۰میلادی این سیستم را در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال کنند.                                                                                                   در این دوره مالیات بر ارزش افزوده عمده ترین منبع درآمدی در فرانسه، آلمان، بلژیک، هلند، دانمارک، نروژ و سوئد بود. اگرچه این نوع مالیات در یک دهه رشد چندانی نداشت اما درنیمه دوم دهه ۱۹۸۰و ۱۹۹۰به اوج رسید تا جایی که در دو دهه پایانی قرن بیستم سریع ترین رشد را در کشورهای جهان داشت و براساس آخرین آمار مالیات بر ارزش افزوده هم اکنون دریکصدوچهل کشوردنیا اجرا می شود. مالیات بر ارزش افزوده چیست؟مالیات بر ارزش افزوده نه تنها مالیات نسبتا ساده ای است بلکه رایجترین مالیات در دنیای امروز نیز محسوب میشود. لذا قبل از هر موضوعی باید دید تعریف ارزش افزوده و مالیات بر ارزش افزوده چیست. از دیدگاه اقتصادی، ارزش افزوده مابه التفاوت ارزش ستانده و ارزش داده است. بر این اساس، ارزش افزوده را تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده یک شخص در یک دوره معین تعریف میکنندو اگر خواسته باشیم تعریف را ساده تر ارائه کنیم می توان گفت هر کالایی که در بازار فروخته می‏شود، در فرایند تولید خود، توسط چندین تولیدکننده به تدریج ساخته شده است. به عنوان مثال یک نان ابتدا گندم بوده سپس تبدیل به آرد شده سپس خمیر شده و نهایتاً در تنور پخته و نان شده است. قیمت گندم موجود در هر عدد نان تا قیمت نان فروش رفته در نانوایی در این مراحل به تدریج افزایش یافته است که این افزایش حاصل زحمت تولیدکنندگان مختلف در مراحل مختلف تولید گندم تا فروش نان بوده است. به این ارزش اضافی ایجاد شده از دانه گندم تا نان، «ارزش افزوده» گفته می‏شود.                                با توجه به تعریف مذکور، مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای است که در مراحل مختلف زنجیره تولید  و یا خدمات ارائه شده اخذ میگردد.  مالیات بر ارزش افزوده به نفع کیست؟         اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در درجه اول به نفع تولیدکننده داخلی است. با اجرای مالیات بر ارزش افزوده، سلسله مراتب تولید از پرداخت مالیات بر تجمیع عوارض معاف می‏شوند و در عوض این توزیع‏کننده نهایی است که باید مالیات را محاسبه و از خریدار نهایی دریافت کند. قانون مالیات بر ارزش افزوده در عین حال به شدت به نفع صادرات و صادرکننده است. این قانون، صادرات کالا و خدمات را از این مالیات معاف کرده و مقرر داشته مالیات کالاهایی که قبلاً به هنگام فروش آنها مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده، هنگام خروج از کشور، مسترد می‏شود. در واقع صادرکنندگان محصولات داخلی با خرید کالا از بازارداخلی و خروج آن از کشور، ارزش کالای صادراتی را که قبلاً به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخته بودند، از دولت بازپس می‏گیرند.   مالیات بر ارزش افزوده به ضرر کیست؟  با اجرای مالیات بر ارزش افزوده، منافع دو گروه از فعالان بازار به طور جدی به خطر خواهد افتاد. در درجه اول کسانی که پشت پرده به دلالی و واسطه‏گری مشغولند. کسانی که بدون اینکه در زحمت تولید شریک باشند و بدون اینکه در مقابل مصرف‏کنندگان تعهدی به عهده بگیرند، با قرارگرفتن در مسیر تولید تا مصرف، با خرید و فروش‏های مکرر باعث عدم شفافیت و التهاب در بازار می‏شوند. گروه دیگر ضررکننده‏ها از قانون مالیات بر ارزش افزوده، قاچاقچیان هستند. ویژگی اصلی این عده، عدم تعهد آنها در برابر مصرف‏کنندگان است چرا که نه گارانتی معتبری ارایه می‏کنند و نه حتی در قبال صحت و سلامت کالایی که ارایه می‏کنند، مسؤولیتی می‏پذیرند. با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، منافع این دسته از خرابکاران بازار، به شدت به خطر می‏افتد.                                          به طور خلاصه، قانون مالیات بر ارزش افزوده به ضرر کسانی است که از شفافیت بازار گریزانند و منافعشان در بهره‏برداری از شایعات، رانت‏های اطلاعاتی و قاچاق است.                                           انواع مالیات برارزش افزوده: این نوع مالیات به سه دسته مالیات بر ارزش افزودهتولید  -  درآمد - مصرفمالیات بر ارزش افزوده تولید: این نوع مالیات کل مخارج به استثنای مخارج دستمزدی دولت را مشمول پرداخت مالیات می داند. مالیات بر ارزش افزوده درآمد : این نوع مالیات نیزمخارج ناخالص سرمایه گذاری ، قسمتی از مخارج کل و پایه مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولید را تشکیل می دهد. همچنین کل مخارج واقعی اقتصاد روی کالاهای سرمایه ای را در یک دوره زمانی نشان می دهد. مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرف: این نوع مالیات معادل مالیات بر خرده فروشی است. ضرورت اجرای مالیات بر ارزش افزوده: یکی از منابع اصلی درآمد دولتها مالیات است که تحت عناوین مختلف وصول میشود. درآمد حاصل از مالیات، بخش قابل ملاحظه ای از بودجه دولتها را تشکیل میدهد و درکشورهایی که مالیات از نظام قانونی و مردمی برخوردار است، بیش از 60% بودجه عمومی را تشکیل میدهد .                                                                                           وبه این ترتیب در ترکیب منابع درآمدی دولت ها می توانند با گسترش پایه های مالیاتی از طریق وضع مالیات بر ارزش افزوده  را افزایش دهند.   مالیات بر ارزش افزوده درمقایسه با سایر مالیاتهای مرسوم نوعی از یک مالیات جدید است  گسترش این سیستم ، یکی ازمهمترین توسعه های مالیاتی و بی شک یکی از جدال برانگیزترین مباحث اواخر قرن بیستم است.  این سیستم مالیاتی باتلاش اقتصاددانان برای رفع یا کاهش اختلال و نارسایی های مالیاتی سنتی و همچنین افزایش درآمد دولت ها شکل گرفته است. تجربه کشورهای استفاده کننده این مالیات حاکی از موارد عدیده ذیل  به عنوان مزایا و ضرورت اجرای این نوع مالیات میباشد:                                                          -1 مالیات بر ارزش افزوده متدولوژی و تفکری است که چندین دهه از تجربه مثبت آن در سایر کشورها گذشته و مورد تاکید اکثر صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی و مالیاتی بانک جهانی و صندوق بین الملی پول میباشد. -2 این مالیات در بسیاری از کشورها ضمن تامین بیشتر عدالت اجتماعی نسبت به سایرمالیاتها، و بدون از بین بردن انگیزه سرمایه گذاری و تولید، به عنوان منبع درآمد جدیدی درجهت افزایش درآمدهای دولت بکار برده شده است. -3از آنجایی که سیستم مالیات بر ارزش افزوده یک سیستم خود اجراست و همه مودیان نقش مامور مالیاتی را ایفا مینمایند، هزینه وصول آن پائین است. -4با توجه به این که در این مالیات، مودیان برای استفاده از اعتبار مالیاتی ملزم به ارائه فاکتور خواهند بود، زمینه برای شناسایی خود به خود میزان معاملات مودیان فراهم میشود. در نتیجه، یک سیستم اطلاعاتی کامل از معاملات و مبادلات تجاری ایجاد میشود که علاوه بر شفاف سازی مبادلات و فعالیتهای اقتصادی موجب سهولت اعمال مالیاتهای دیگر از قبیل مالیات بر درآمد و مالیات بر مشاغل میگردد. -5مالیات بر ارزش افزوده یک منبع درآمد باثبات و در عین حال انعطاف پذیر است. -6به دلیل مقطوع بودن نرخ این مالیات، زمان قطعیت آن بسیار کوتاه بوده و مشکلات طولانی بودن قطعیت مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت را ندارد. بنابراین، تاخیر در وصول درآمدهای مالیاتی به حداقل میرسد. -7از آنجایی که مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات مدرن است، اجرای آن به بهبود فن آوری و بهره وری از طریق اتوماسیون اداری در سیستم مالیاتی و حسابداری مالیاتی کمک شایانی خواهد کرد.پس به طور کلی تر میتوان مزایای مالیات بر ارزش افزوده را این گونه بیان کرد:    -1ساختاراقتصادی کشورها را تصحیح می‌کند. -2 شفافیت اطلاعات را الزامی می‌کند. -3 انضباط مالی را الزامی می‌کند. -4وقتی مردم مالیات می‌دهند، مطالباتشان از دولت را حس می‌کنند و توقع از دولت زیاد می‌شود و دولت هم باید پاسخگو باشد. -5 رفع نارسائی مالیات بر فروش در مراحل مختلف. -6 مالیات بر ارزش افزوده در بسیاری از کشورها ضمن تأمین بیشتر عدالت اجتماعی نسبت به سایر مالیات‌ها و بدون از بین بردن انگیزه سرمایه گذاری و تولید، به عنوان منبع درآمد جدیدی در جهت افزایش درآمدهای دولت به کار برده شده است و از آنجا که سیستم مالیات بر ارزش افزوده یک سیستم خود اجراست و همه مؤدیان نقش مأمور مالیاتی را ایفا می‌کنند، هزینه وصول آن پایین است. و اما درمورد نواقص مالیات بر ارزش افزوده: بار نخست که این روش اجرا می‌شود، یک اثر افزایشی روی قیمت‌ دارد، ولی این مثل یک دارویی است که به یک بیمار می‌دهیم. مردم ما مالیات را همراه قیمت کالا به فروشنده‌ها پرداخت می‌کنند، ولی فروشندگان در سیستم واسطه‌گری مالیات را به دولت نمی‌دهند. پس مردم بدون این‌که متوجه باشند، مالیات می‌دهند، اما نکته بعدی آن است که ریشه نابسامانی اقتصاد در کشورهای رو به انکشاف در اقتصاد زیرزمینی است. فعالان این اقتصاد زیرزمینی، کسانی هستند که مالیات و گزارش مالی نمی‌دهند، ولی همانند دیگر شهروندان از خدمات دولتی بهره‌مند می‌شوند. تنها راهکار برخورد با اقتصاد زیرزمینی، اجرای شیوه مالیات بر ارزش افزوده است.بطورخلاصه معایب ونکات منفی مالیات بر ارزش افزوده قرارذیل اند: -1 اثر نزولی مالیات بر ارزش  افزوده.  -2اثر مالیات بر ارزش افزوده در افزایش سطح قیمتها. -3اشکالات اجرایی مالیات بر ارزش افزوده.                                                     ارزش افزوده چه تأثیری در اقتصاد کشورها ی رو به انکشاف و وضعیت معیشتی افراد خواهد گذاشت؟   ارزش افزوده یعنی مالیات بر خرج و در زندگی معمولی مردم باید ببینیم چه اثری دارد؛ مواد غذایی به طور کامل مشمول این مالیات نیستند، هزینه‌های فرهنگی و آموزشی، کتاب، کلاس و ... شامل این روش نیستند، در این روش از کالاهای لوکس مالیات‌هایی با نرخ‌های بالا گرفته می‌شود اما مشکل ما ناکارآمدی اقتصاد است که دلیل اصلی آن، بی‌انضباطی مالی و وجود اقتصاد زیرزمینی است و تا هنگامی که اقتصاد زیرزمینی کاهش نیابد، ناکارآمدی اقتصاد مملکتهای رو به انکشاف اصلاح نمی‌شود. ابزار آن هم مالیات بر ارزش افزوده است.  آثار تورمی مالیات بر ارزش افزوده :  به هر حال معرفی هر پایه مالیات جدید اگر منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی شود موجب افزایش در قیمتها می شود. ولی در معرفی سیستم مالیات بر ارزش افزوده این فرضیه مطرح است که چون این پایه مالیاتی جایگزین مالیاتهای دیگر می شود، می تواند بدون افزایش در سطح قیمتها تجربه شود. در این مورد مناسب است که تجربه بعضی از کشورها مورد توجه قرار گیرد. بخصوص از تجربه دهه 80 میلادی که اثبات عمل نظریه پرفسور فریدمن در مورد تورم و ارتباط مستقیم آن با نقدینگی شفاف شده است. اقتصاددانان عامل اصلی تورم تجربی جهان را انتشار پول می‌دانند. به هر حال تورم ناشی از افزایش هزینه تولید نیز مطرح است و مطالعات تجربی موارد مشخصی را نشان داده است که ریشه تورم در این مهم بوده است. در این مورد آثار تورمی ناشی از افزایش قیمت نفت در همان دوران دهه 80 قابل انکار نیست. لذا معرفی هر مالیاتی مثل مالیات بر ارزش افزوده اگر نرخها یا پایه مالیات هر سال دچار تغییر نشود نباید آثار تورمی غیر از یک افزایش پس از معرفی این سیستم مالیاتی در همان دوره نخست داشته باشد. این افزایش در سطح قیمتها نیز در صورتی است که سیستم مالیات بر ارزش افزوده موجب افزایش در درآمدهای مالیاتی بشود. گاه در زمینه تورم صحبت از انتظار افزایش در قیمتها به عنوان یک عامل تورم می شود. این صحت نداشته و در واقع یک اشتباه در طرح مسئله است. اگر انتظارات از افزایش قیمت متأثر از عوامل واقعی ایجادکننده تورم باشد، بعضی از این انتظارات ناشی از افزایش در نقدینگی، افزایش سالیانه دستمزد و حقوق، یا قیمت نهاده های دیگر باشد، موجب افزایش سطح قیمتها به صورت زود هنگام می‌شود. ولی اگر هیچ یک از عوامل ایجادکننده تورم رخ ندهد، هرچند که ممکن است انتظارات تورمی موجب یک افزایش در قیمتها بشود، ولی باید پس از مدتی اصلاح شده و به مسیر قبلی خود بازگشت نماید. تورم نمی‌تواند از تخیل و انتظارات واهی نشأت بگیرد. در نتیجه آثار تورمی معرفی سیستم مالیات بر ارزش افزوده در اقتصاد ایران را می توان به صورت زیر مختصر نمود. ابتدا در دو سناریو که با واقعیت نظام مالیاتی ایران نزدیکی دارد.  مسئله را طرح می‌کنیم. به عبارت دیگر پایه مالیات بر ارزش افزوده با دیگر پایه های مالیاتی ارتباط جانشینی و مکمل بودن دارد. تجربه عمده کشورهای جهان که این سیستم مالیاتی را معرفی نموده اند، نشان داده است که با معرفی مالیات بر ارزش افزوده، بعضی دیگر از پایه های مالیاتی حذف شده اند یا سهم درآمد مالیاتی ناشی از این پایه‌های مالیاتی کاهش یافته است، در مقابل بعضی از پایه‌های مالیاتی با حفظ روند گذشته عمل نموده‌اند.  تجربه کشورها در مورد اثرات تورمی مالیات بر ارزش افزوده:  شاید یکی از نگرانی های کشورهایی که قصد اجرای مالیات بر ارزش افزوده را داشتند آثار تورمی این مالیات بوده، هرچند که مزایای برقراری مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند چنین نگرانی را منتفی نماید. بطور کلی آثار تورمی مالیات بر ارزش افزوده، عمدتاً در نظام‌هایی که این مالیات به قصد افزایش در درآمدهای مالیاتی معرفی شده است، مطرح می باشد. این مسئله متفاوت از معرفی هر پایه مالیات دیگر به قصد ایجاد منابع جدید نمی‌باشد. از آنجا که در بین کشورهایی که مالیات‌برارزش‌افزوده را تجربه نموده‌اند، عمدتاً با اثر خنثی درآمدی این معرفی را صورت داده‌اند، مسئله افزایش سطح عمومی قیمتها با تورم اگر نیز وجود داشته باشد از اهمیت زیاد یا نرخ قابل توجهی برخوردار نخواهد بود. در این زمینه تحقیقی توسط( آلن تیت) صورت گرفته است. وی در یک بررسی جامع در مورد تعدادی از کشورها که مالیات بر ارزش افزوده را اعمال نموده‌اند. تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی و همچنین اعتبارات و دستمزد را در 35 کشور قبل و بعد از اجرای مالیات بر ارزش افزوده مورد بررسی قرار داد. بر اساس این مطالعه در 22 کشور (63 درصد از نمونه) پس از اجرای مالیات بر ارزش افزوده مورد بررسی تغییری در نرخ تورم مشاهده نشده و یا ناچیز بوده است در 7 مورد افزایش نرخ تورم فقط به صورت یک افزایش یکباره بوده است و یک کشور (نروژ) پس از افزایش یکباره در روند شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی تورم فزاینده را تجربه نموده است. بنابر این، در 29 کشور یا 83 درصد از نمونه اجرای مالیات بر ارزش افزوده تورم شتابان را به همراه نداشته است. در 5 کشور اعمال مالیات بر ارزش افزوده تورم شتابان را دامن زده است اما اعمال این مالیات در کشورهایی که موجب تورم شتابان است (6 مورد) با سیاستهای انبساطی اعتباری و افزایش دستمزدها همراه بوده است. آلن تیت از این مطالعه نتیجه می گیرد که مالیات بر ارزش افزوده را بدون آثار تورمی قابل ملاحظه می توان اجرا نمود. وی همچنین معتقد است که پس از اجرای مالیات بر ارزش افزوده هیچ ارتباط خودکاری بین تغییرات نرخ مالیات بر ارزش افزوده و تورم وجود نخواهد داشت.  شیوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به چه صورتی است؟پرداخت‌کنندگان مالیات دو دسته هستند؛ یک سری فعالان اقتصادی همچون شرکت‌ها و مغازه‌داران و یکسری هم مردم عادی. مردم عادی روی درآمدهایشان مالیات را از گذشته پرداخت می‌کرده‌اند، کسبه و شرکت‌ها به مالیات تجمیع؟ آشنا هستند .برای کالاهایی مثل نوشابه، 11 درصد مالیات تجمیعی پرداخت می‌شده است و همین ‌طور برای بنزین، سیگار و... ولی این روی فاکتور یادداشت نمی‌شده است و خریدار گمان می‌کرده که تمام این پول را بابت مثلا خرید نوشابه به کارخانه پرداخته است. در روش ارزش افزوده آن 4 یا 7 یا 11 درصد مالیات تجمیعی گذشته حذف شده و تنها 3 درصد مالیات گرفته می‌شود. تنها فرقی که دارد، این است که این بار مردم آگاهانه این مالیات را می‌پردازند و بنابراین باید کالاهایی همچون نوشابه که مالیات‌هایی با نرخ‌های بالاتری از آنها گرفته می‌شود، ارزانتر شوند و بنابراین باید به مردم اعلام می‌شد که به جای 4 درصد مالیات گذشته، باید 3 درصد پرداخت کنند که مسلما با رضایت عمومی هم همراه می‌شد. آیا دولت به سادگی می‌تواند مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کند؟  به دو شیوه مالیات گرفته می‌شد :     -1 شرکت‌هایی که دارای سیستم حسابداری مشخصی هستند، با محاسبه سود آنها مالیاتشان تعیین می‌شود. -2مغازه‌ها و کسبه‌ای که به علت شفاف نبودن ریزدرآمدها و مخارج یک مالیات توافقی را می‌پردازند و بنابراین بیشترین مقاومت‌ها از سوی این گروه دوم انجام می‌شود، زیرا سود خالص آنها مشخص می‌شود و مغازه‌ای که تاکنون با اکراه سالی سه یا چهار میلیون تومان مالیات می‌پردازد، وقتی سود خالص آنها روزی یک میلیون تومان تعیین شود، باید ماهی سه یا چهار میلیون تومان مالیات بپردازد و یا شرکت‌هایی که برای فرار از مالیات دو دفتره هستند، دیگر نمی‌توانند از این روش استفاده کنند پس یکی دیگر از مزایای این روش، آن است که راه تمام فراریان مالیاتی را می‌بندد. چه تضمینی هست که در  این روش دولت ها بتوانند مالیات‌ها را وصول کنند؟هم‌اکنون حتی در کشورهای پیشرفته همچون کشورهای اروپایی و آمریکا، تقلب‌های مالیاتی وجود دارد، ولی هنر آنها این است که نخست کشف تقلب می‌کنند، دوم این که جریمه‌هایی که برای متخلفان وضع می‌شود، بسیار سنگین است و 10 تا 50 درصد ارزش کل معامله است، ولی در کشورهای رو به انکشاف مثلا ایران اگر کسی مالیات خود را پرداخت نکند، 20 درصد مالیات را از وی دریافت می‌کنند. وقتی که مالیات بر درآمد 25 درصد است، 20 درصد 25 درصد می‌شود 5 درصد. پس اگر یک نفر جنس خود را در بازار آزاد بفروشد، از دو طرف مفاد می‌کند و در اصل 5 درصد هزینه اضافی پرداخت می‌کند. متأسفانه مالیات بر خرج هم این گونه است که اگر کسی مالیات خود را پرداخت نکند، 20 درصد از 3 درصد یعنی 0.6 درصد جریمه می‌شود، در حالی که اگر در سایر کشورها شرکتی برای یک معامله فاکتور صادر نکند، باید 50 درصد کل ارزش معامله را به عنوان جریمه پرداخت کند.                                                                                                 با این روش پرداخت مالیاتی چگونه تعداد واسطه‌ها کاهش می یابد؟           هم‌اکنون یکی دیگر از مشکلات اقتصاد کشورهای رو به انکشاف تعدد واسطه‌هاست و افزایش قیمت‌ها سبب می شود که قیمت کالاها از حد متعارف فراتر رود  که سرانجام تقاضا کاهش می‌یابد و برای همین، در بلند مدت باعث کاهش واسطه‌ها و خروج آنها از بازار می شود.                                                                                                 یک مثال عددی در مورد چگونگی محاسبه مالیات بر ارزش افزوده: فرض کنید یک پمپ به مبلغ پانصد هزار تومان خریداری می‌کنید، 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز به آن اضافه می‌شود و در نهایت بابت مبلغ 515 هزار تومان به فروشنده پرداخت نمایید که فروشنده باید پانزده هزار تومان را به دارایی بپردازد، حالا اگر فرد «ب» این پمپ را از خریدار اولیه ششصد هزار تومان بخرد، باید 620 هزار تومان به وی بپرازد که از این مبلغ، 615 هزار تومان آن بابت مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که در آغاز پرداخته شده و پنج هزار تومان مابقی را باید به دولت بابت مالیات پرداخت نماید و در پایان، این مالیات را فقط آخرین خریدار پرداخت می‌کند، برای همین، اعتراضات بی دلیل است و از سوی دیگر، این کار باعث می‌شود بر اثر افزایش قیمت تعداد واسطه‌ها کاهش یابد. معافیت ها در مالیات بر ارزش افزوده :(آستانه معافیت( با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده کلیه کالاها و خدمات تولید و یا توزیع شده در اقتصاد را در برمی گیرد، به لحاظ اجرایی از گستردگی خاصی برخوردار می باشد. در این راستا، ارزش افزوده ایجاد شده توسط بنگاههای کوچک و فعالان بخش خرده فروشی در مقایسه با تعداد زیاد آنها بسیار ناچیز بوده و درنتیجه مالیات بر ارزش افزوده قابل وصول مالیات ، قابل توجیه نیست . به این ترتیب معاف نمودن موسسات اقتصادی با ارزش افزوده پایین در جهت افزایش کارایی سازمان امور مالیاتی از اهمیت خاصی برخودار می باشد. بررسی تجربه سایر کشورها نشان می دهد که اغلب آنها در مراحل اولیه اجرای این نوع مالیات برای کاهش هزینه های اجرایی وصول و تمکین مودیان از آستانه معافیتی استفاده کرده اند که تعدادزیادی از بنگاههای کوچک و فعالان بخش خرده فروشی را معاف نموده است. تعیین آستانه معافیت، این امکان را به سازمان امور مالیاتی می دهد که جهت تحقق اهداف درآمدی نظام مالیاتی، به میزان قابل توجهی در هزینه های اجرایی و وصول صرفه جویی نماید. کاهش حجم کار اجرایی حاصله، میزان توفیق در وصول مالیات بر ارزش افزوده بالقوه را افزایش خواهد داد. بطور کلی برخی از کالاها و خدمات به سه دلیل زیر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف میشوند. -1 کاهش خاصیت تنازلی مالیات بر ارزش افزوده -2 کاهش اثر تورمی و حمایت از اقشار کم درآمد -3 کاهش هزینه های اجرایی و وصول مالیات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2-آشنایی اجمالی با نظام مالیات بر ارزش افزوده

 

فهرست مطالب

مقدمهفصل اول: ضرورت اجرای مالیات بر ارزش افزوده فصل دوم: تعریف مالیات بر ارزش افزوده فصل سوم: تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده فصل چهارم: شیوه اجرایی مالیات بر ارزش افزوده فصل پنجم: معافیت ها در مالیات بر ارزش افزوده فصل ششم:آستانه معافیت فصل هفتم: رابطه مالیات بر ارزش افزوده با قانون تجمیع عوارض فصل هشتم: تاریخ اجرای مالیات بر ارزش افزوده

مقدمه

 

مالیات از منابع مهم درآمد دولتها است. ثبات و تداوم وصول مالیات موجب ثبات در برنامه ریزی دولت برای ارائه خدمات مورد نیاز کشور در .زمینه های گوناگون میشود

تغییر و تحول در اقتصاد کشور و در نتیجه تغییر در نحوه تولید و توزیع ثروت و درآمد، مستلزم بازنگری و تجدید نظر در انواع مالیاتها و نحوه وصول آنهاست. اجرای مالیات بر ارزش افزوده در بیش از 120 کشور جهان نشان دهنده مقبولیت و کارایی این نظام در فراهم کردن یک منبع درآمد قابل اتکا و مطمئن برای دولتهاست. اجرای این مالیات با نرخ ثابت و یکسان از یکسو پیش بینی میزان درآمد دولت و در نتیجه امکان برنامه ریزی بهتر را فراهم مینماید و از سوی دیگر، دوره های کوتاه مدت وصول آن، تداوم تأمین تقدینگی خزانه دولت را تضمین میکند.

بالا

فصل اول : ضرورت اجرای مالیات بر ارزش افزوده

یکی از منابع اصلی درآمد دولتها مالیات است که تحت عناوین مختلف وصول میشود. درآمد حاصل از مالیات، بخش قابل ملاحظه ای از بودجه دولتها را تشکیل میدهد و درکشورهایی که مالیات از نظام قانونی و مردمی برخوردار است، بیش از 60% بودجه عمومی را تشکیل میدهد. دراقتصاد ایران، متناسب با رهنمودهای کلی سند برنامه سوم توسعه، به منظور کاهش اتکای بودجه دولت به درآمد نفت مقرر شد تا سهم درآمدهای مالیاتی در ترکیب منابع درآمدی دولت با گسترش پایه های مالیاتی از طریق وضع مالیات بر ارزش افزوده افزایش یابد. از اینرو، متناسب با مفاد ماده 59 قانون برنامه سوم توسعه، سازمان امور مالیاتی کشور زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی تاسیس شد. از جمله وظایف این سازمان در راستای اصلاح و تحول نظام مالیاتی و مکانیزه نمودن سیستم مالیاتی کشور، اجرای مالیات بر ارزش افزوده میباشد. دلایل انتخاب مالیات بر ارزش افزوده در بین کشورهای مختلف متفاوت بوده است، لیکن تجربه کشورهای استفاده کننده این مالیات حاکی از موارد عدیده ذیل به عنوان مزایا و ضرورت اجرای این نوع مالیات میباشد: 1. مالیات بر ارزش افزوده متدولوژی و تفکری است که چندین دهه از تجربه مثبت آن در سایر کشورها گذشته و مورد تاکید اکثر صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی و مالیاتی بانک جهانی و صندوق بین الملی پول میباشد. 2. این مالیات در بسیاری از کشورها ضمن تامین بیشتر عدالت اجتماعی نسبت به سایرمالیاتها، و بدون از بین بردن انگیزه سرمایه گذاری و تولید، به عنوان منبع درآمد جدیدی درجهت افزایش درآمدهای دولت بکار برده شده است. 3. از آنجایی که سیستم مالیات بر ارزش افزوده یک سیستم خود اجراست و همه مودیان نقش مامور مالیاتی را ایفا مینمایند، هزینه وصول آن پائین است. 4. با توجه به این که در این مالیات، مودیان برای استفاده از اعتبار مالیاتی ملزم به ارائه فاکتور خواهند بود، زمینه برای شناسایی خود به خود میزان معاملات مودیان فراهم میشود. در نتیجه، یک سیستم اطلاعاتی کامل از معاملات و مبادلات تجاری ایجاد میشود که علاوه بر شفاف سازی مبادلات و فعالیتهای اقتصادی موجب سهولت اعمال مالیاتهای دیگر از قبیل مالیات بر درآمد و مالیات بر مشاغل میگردد. 5. مالیات بر ارزش افزوده یک منبع درآمد باثبات و در عین حال انعطاف پذیر است. 6. به دلیل مقطوع بودن نرخ این مالیات، زمان قطعیت آن بسیار کوتاه بوده و مشکلات طولانی بودن قطعیت مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت را ندارد. بنابراین، تاخیر در وصول درآمدهای مالیاتی به حداقل میرسد. 7. از آنجایی که مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات مدرن است، اجرای آن به بهبود فن آوری و بهره وری از طریق اتوماسیون اداری در سیستم مالیاتی و حسابداری مالیاتی کمک شایانی خواهد کرد.

بالا

فصل دوم : تعریف مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده نه تنها مالیات نسبتا ساده ای است بلکه رایجترین مالیات در دنیای امروز نیز محسوب میشود. لذا قبل از هر موضوعی باید دید تعریف ارزش افزوده و مالیات بر ارزش افزوده چیست. از دیدگاه اقتصادی، ارزش افزوده مابه التفاوت ارزش ستانده و ارزش داده است. اما در تدوین قانون, به لحاظ ارائه نگرش مطلوب اجرایی, این تعریف بر اساس استانداردهای حسابداری و با تکیه بر روش صورتحساب ارائه میگردد. بر این اساس، ارزش افزوده را تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده یک شخص در یک دوره معین تعریف میکنند.با توجه به تعریف مذکور، مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای است که در مراحل مختلف زنجیره تولید  و یا خدمات ارائه شده اخذ میگردد. این مالیات در واقع نوعی مالیات بر فروش چند مرحله ای است که خرید کالاها و خدمات واسطه ای را از پرداخت مالیات معاف میکند.

بالا

فصل سوم : تاریخچه مالیات بر ارزش افزوده

این مالیات نخستین بار توسط فون زیمنس در سال 1951 به منظور فائق آمدن بر مسائل مالی کشور آلمان طرح ریزی گردید ، لیکن به رغم علاقه و تمایل شدید کشورهایی نظیر آرژانتین و فرانسه در خصوص آگاهی از چگونگی ساختار آن ، این مالیات بطور رسمی تا سال 1954 به مرحله اجرا در نیامد. از سال 1954به بعد، برزیل ، فرانسه ، دانمارک و آلمان در زمره نخستین کشورهایی بودند که این مالیات را در نظام مالیاتی کشور خود معرفی نمودند . کره جنوبی نخستین کشور آسیایی است که درسال 1977 با کمک صندوق بین المللی پول توانست این مالیات را در نظام مالیاتی خود پیاده نماید و بدنبال آن کشورهای ترکیه ، پاکستان ، بنگلادش و لبنان نیز اقدام به اجرای این مالیات نمودند . هم اکنون بیش از 120 کشور جهان از سیستم مالیات بر ارزش افزوده بهره مند هستند . به منظور اجرای این مالیات در کشور جمهوری اسلامی ایران، لایحه آن برای اولین بار در دی ماه 1366 تقدیم مجلس شورای اسلامی گردید . لایحه مزبور در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و پس از اعمال نظرات موافق و مخالف به صحن علنی مجلس ارائه گردید که پس از تصویب 6 ماده از آن بنا به تقاضای دولت و به دلیل اجرای سیاست "تثبیت قیمتها" به دولت مسترد گردید . درسال 1370 بخش امور مالی صندوق بین المللی پول، در راستای اصلاح نظام مالیاتی جمهوری اسلامی ایران ، اجرای سیاست مالیات بر ارزش افزوده را بعنوان یکی از عوامل اصلی افزایش کارایی و اصلاح نظام مالیاتی پیشنهاد نمود . با توجه به نظرات کارشناسان صندوق بین المللی پول ، مطالعات و بررسیهای متعددی در این زمینه در وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت پذیرفت و اجرای مالیات بر ارزش افزوده در سمینارها و کمیته های مختلف علمی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی مورد تاکید قرار گرفت ، اما در عمل به مرحله اجرا در نیامد . وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای طرح ساماندهی اقتصادی کشور ، انجام اصلاحات اساسی در سیستم مالیاتی از جمله حذف انواع معافیتها ، حذف انواع عوارض وگسترش پایه مالیاتی را با تاکید خاص بر کارایی نظام مالیاتی ، شروع نمود و مطالعات جدید امکان سنجی در این زمینه به عمل آورد . با توجه به اهمیت بسط پایه مالیاتی بعنوان یکی از اصول اساسی سیاستهای مالی طرح ساماندهی اقتصاد کشور ، معاونت درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی مطالعات علمی متعددی را با در نظر گرفتن خصوصیات فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی کشور در زمینه اجرای مالیات بر ارزش افزوده ، از دی ماه 1376 آغاز کرد . لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اکنون با در نظر گرفتن اثرات اقتصادی ناشی از اجرای این مالیات با اصلاحات و بازنگری های متعدد، به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است .

بالا

فصل چهارم : شیوه اجرایی مالیات بر ارزش افزوده

در سیستم مالیات بر ارزش افزوده، هر فروشنده در هنگام فروش کالا و خدمات، مالیات متعلقه را بر صورتحساب افزوده و آن را همراه با قیمت کالا و خدمات از مشتری دریافت می نماید. اولین فروشنده، مالیات را یکجا به دولت پرداخت کرده و درمراحل بعدی، هر فروشنده تنها مابه التفاوت مالیات (مالیات دریافتی پس از کسر مالیاتی که خود قبلاً پرداخت نموده) را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می کند. این عمل بر اساس لایحه پیشنهادی طی یک دوره دو ماهه انجام می گیرد. به منظور روشن شدن روش اجرایی مالیات بر ارزش افزوده به مثال ذیل توجه فرمائید: یک شرکت خودروسازی برای تولید محصولات خویش، قطعات مورد نیاز را از طریق بازار داخلی (قطعه سازان) و یا از طریق واردات تأمین می نماید. اگر فرض شود خرید از داخل به مبلغ ده میلیون ریال و خرید به صورت واردات به مبلغ پنج میلیون ریال بوده و با فرض این که نرخ مالیات 10% باشد، این شرکت در مرحله خرید از داخل یک میلیون ریال ( 1،000،000 = 10% *10،000،000 ) و در مرحله واردات به اندازه پانصدهزار ریال (500،000 = 10% * 5،000،000) مالیات بر ارزش افزوده به سازمان مالیاتی کشور پرداخت می نماید . همچنین، اگر فرض شود این شرکت محصول تولیدی خود را به مبلغ چهل میلیون ریال بفروشد، موظف است هنگام صدور فاکتور، مالیات بر ارزش افزوده را جداگانه محاسبه و از خریدار دریافت نماید (4،000،000 = 10% *40،000،000 ). بدیهی است قیمت پرداختی خریدار چهل و چهار میلیون ریال خواهد بود. این شرکت موظف است مالیاتهای پرداختی در مراحل قبلی (خرید از داخل و واردات) را از مالیاتهای وصولی کسر نموده و مابقی را همراه با اظهارنامه به سازمان مالیاتی پرداخت نماید. 000/500/2 = (000/500 + 000/000/1 ) - 000/000/4 مالیات بر ارزش افزوده، مالیات واردات، مالیات خرید داخلی، مالیات دریافتی، قابل پرداخت به سازمان مالیاتی بنابراین مجموع مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده به سازمان مالیاتی برابر ریال 000/000/4= ( 000/500/2 + 000/500/1 ) خواهد بود.

 

بالا

فصل پنجم : معافیت ها در مالیات بر ارزش افزوده

بطور کلی برخی از کالاها و خدمات به سه دلیل زیر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف میشوند. 1- کاهش خاصیت تنازلی مالیات بر ارزش افزوده 2- کاهش اثر تورمی و حمایت از اقشار کم درآمد 3- کاهش هزینه های اجرایی و وصول مالیات موارد معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در ماده 12 لایحه مالیات بر ارزش افزوده بطور مشخص ذکر گردیده است.

بالا

فصل ششم : آستانه معافیت ا1ا

با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده کلیه کالاها و خدمات تولید و یا توزیع شده در اقتصاد را در برمی گیرد، به لحاظ اجرایی از گستردگی خاصی برخوردار می باشد. در این راستا، ارزش افزوده ایجاد شده توسط بنگاههای کوچک و فعالان بخش خرده فروشی در مقایسه با تعداد زیاد آنها بسیار ناچیز بوده و درنتیجه مالیات بر ارزش افزوده قابل وصول مالیات ، قابل توجیه نیست . به این ترتیب معاف نمودن موسسات اقتصادی با ارزش افزوده پایین در جهت افزایش کارایی سازمان امور مالیاتی از اهمیت خاصی برخودار می باشد. بررسی تجربه سایر کشورها نشان می دهد که اغلب آنها در مراحل اولیه اجرای این نوع مالیات برای کاهش هزینه های اجرایی وصول و تمکین مودیان از آستانه معافیتی استفاده کرده اند که تعدادزیادی از بنگاههای کوچک و فعالان بخش خرده فروشی را معاف نموده است. تعیین آستانه معافیت، این امکان را به سازمان امور مالیاتی می دهد که جهت تحقق اهداف درآمدی نظام مالیاتی، به میزان قابل توجهی در هزینه های اجرایی و وصول صرفه جویی نماید. کاهش حجم کار اجرایی حاصله، میزان توفیق در وصول مالیات بر ارزش افزوده بالقوه را افزایش خواهد داد. با توجه به مطالب فوق و با توجه به مطالعات و تحقیقات بعمل آمده توسط کارشناسان اقتصادی، سطح آستانه معافیت برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده در ایران مبلغ یک میلیارد ریال درآمد سالانه در نظر گرفته شده است.

 

بالا

فصل هفتم : رابطه مالیات بر ارزش افزوده با قانون تجمیع عوارض

در راستای اصلاح و بهبود سیستم مالیاتی، قانون تجمیع عوارض معرفی و از ابتدای سال 1382 توسط سازمان امور مالیاتی کشور به مورد اجرا گذاشته شده است. هدف از اجرای این قانون، علاوه بر شفاف سازی و یکپارچه نمودن وصول عوارض، کسب تجربه عملی و آموزش ممیزین برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده در آینده نیز می باشد.

بالا

5 نظر

  1. BHWBHW:

    Someone essentially lend a hand to make significantly posts I'd state. That is the first time I frequented your web page and up to now? I surprised with the analysis you made to create this particular publish incredible. Excellent activity!

  2. EssayPaperEssayPaper:

    EssayErudite.com is the web's leading provider of quality and professional academic writing. When it comes to essay writing, an in-depth research is a big deal. Our experienced writers are professional in many fields of knowledge so that they can assist you with virtually any academic task. We deliver papers of different types: essays, theses, book reviews, case studies, etc. We have thousands of satisfied customers who have already recommended us to their friends. Why not follow their example and place your order today?

  3. nsbserspifensbserspife:

    l'uso di zenzero in polvere per la ricetta perdita di peso http://cigopweight.space/798u1kj4l9-y.html brache cellulite dimagrimento http://cigopweight.space/2y1ki8q1a47-6871b2.html hogy a hГєst hasznos fogyГЎs http://cigopweight.space/sq2-2zua19i6.html esercizi cardio per bruciare il grasso per gli uomini http://cigopweight.space/786y9q92-744x.html ГЁ possibile perdere peso cicoria http://cigopweight.space/zu3ggd94s1hwe27688u.html colite dieta per una settimana http://cigopweight.space/ob-3-1ja3254.html cosa fare per perdere peso velocemente http://cigopweight.space/9kac37nj-18i3aa58.html diabetes drasztikus fogyГЎs http://cigopweight.space/tjp6o-e-i343p22trq1.html Ducane diГ©ta minden

  4. DonaldVowDonaldVow:

    Кому нужна скидка на тдску кейтаро keitarotds.ru - вот промо код R2U7-WFFY-GFAT Для тех, кто в танке - кейтаро нужен для упрощения работы и увеличения заработка в несколько раз. Допустим у вас есть свой сайт или страница в соц.сетях, где можно оставить ссылку, по которой будут переходить пользователи. Но чтобы выжать из всех переходов 100% прибыли, нужно каждой аудитории показывать свою страницу, например мобильных пользователей отправлять на одну страницу, дектоп на другую, пользователей из России на третью, из буржа на четвертую и т.д. Фильтров множество и настроить их можно за пять минут. Но самое главное, можно всех отправлять на одну ссылку, а кейтаро сам распределит кого куда п

  5. MatthewprMatthewpr:

    У вас Отличный ресурс! Хочу порекомендовать отличный хостинг изображений и фотографий! Очень понравился удобством и стабильностью! viewimage.ru


Addurl.nu
Web Analytics <meta property="og:title" content="موسسه حسابداری و حسابرسی دیاکو"> <meta property="og:description" content="موسسه دیاکو در راستای کمک به شرکتها در جهت تحقق اهداف تشکیل و رسالت خود را تا امروز به نحو مطلوب ادا نموده است و خدمات مالی و حسابداری را با هدف ارتقاء کیفیت خدمات مالی و جلب رضایت مشتریان ارائه می‌کند. "> <meta property="og:site_name" content="Iran StopSpam"> <meta property="og:image" content="http://stopspam.ir/styles/img/ss.png" />