Quantcast

آیین نامه روشهای نگهداری دفاتر قانونی چیست ؟ ( بخش اول )

آیین نامه روشهای نگهداری دفاتر قانونی چیست ؟ ( بخش اول )

 

Accounting5 e1332952445413 آیین نامه روشهای نگهداری دفاتر قانونی چیست ؟ ( بخش اول )

به نام خدای مهربان و با سلام به همه شما کاربران عزیز ، یکی از مهمترین آیین نامه هایی که حسابداران بایستی کاملا” با ان آشنایی داشته باشند ، آگاهی از قوانین مربوط به دفاتر قانونی است که می تواند کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی علی الخصوص حسابداران رادر اجرای هرچه بهتر تکالیف مالیاتی کمک و یاری کند . بیشتر بخوانید »

با سلام به همه شما کاربران عزیز و ارجمند ،
همانطور که در بخش قبلی اشاره شد که اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند تمام رویدادهای مالی خود را به سازمان امور مالیاتی گزارش کنند .این گزارشات در دو دفتر روزنامه و کل تنظیم و ارائه می شود .همچنین نوع دیگر این دفاتر درآمد و هزینه بود که توضیحات در مورد آن ارائه شد .دقت و به روز بودن کمک بسیار بزرگی به شما در انجام دادن این تکلیف مالیاتی خواهد نمود.شما با تنظیم به موقع اسناد حسابداری و جمع آوری دقیق مدارک بصورت روزانه می توانید در پایان روز و هفته تمامی اطلاعات را پس از کنترل و جمع آوری وارد دفتر روزنامه و بلافاصله وارد سرفصل حسابها در دفتر کل نمایید .همانطور که می دانید این تکلیف برای سیستم های رایانه ای هم اجباری است . یعنی اشخاص با داشتن نرم افزارهای حسابداری باید اقدام به پر کردن دفاتر قانونی در مهلت مقرر نمایند .

بد نیست اشاره ای به اشتباهات و رد شدن این دفاتر از نظر سازمان مالیاتی داشته باشیم .اگر اشتباهات حسابداری که در حین اجرای عملیات پیش بیاید و بر اساس استانداردهای حسابداری در همان سال اصلاح و مدارک آن ارائه شود به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی کند .هم چنین تاخیر در تحریر دفاتر در صورتی که به منظور سوء استفاده نباشد تا ۱۵ روز خللی به اعتبار دفاتر وارد نمی کند ، کلیه عملیات ثبت شده در دفتر روزنامه هر ماه باید حداکثر تاپانزدهم ماه بعد به دفتر کل انتقال داده شود .

برخی موارد رد دفاتر قانونی عبارتند از :

  • دفتر از پلمپ خارج شود و فاقد یک یا چند برگ باشد .
  • امتناع از عدم ثبت یک یا چند رویداد مالی
  • ثبت تمام یا قسمتی از یک رویداد مالی در حاشیه
  • ثبت کردن رویدادها در بین سطر ها
  • تراشیدن یا پاک کردن و مخدوش کردن اطلاعات ثبت شده
  • جای خالی گذاشتن در صفحات به قصد سوء استفاده
  • بستانکار شده حسابهای نقدی و بانکی به غیر مطابقت با پرینت بانکی
  • تاخیر تحریردفاتر روزنامه و مشاغل
  • ثبت اشتباه و عدم اقدام به موقع در اصلاه ثبت شده
  • استفاده نکردن از اوراق مخصوص ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم
  • عدم ارائه یک یا چند برگ از دفاتر پلمپ شده . توضیح اینکه افرادی که هیچگونه فعالیت و رویدادی در پایان سال مالی نداشته باشند موظفند دفاتر خالی را ارائه نمایند .سفید ماندن دفتر جهت ثبت تراز افتتاحیه موجب رد دفاتر نمی شود .
  • استفاده از دفاتر پلمپ سال قبل به جای سال جاری
  • عدم تطبیق اطلاعات ثبت شده با سیستم نرافزاری شرکت

در پایان امید است آشنایی نسبی پیدا کرده باشید، آرزوی  موفقیت برای همه شما عزیزان را دارم .

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

Addurl.nu
Web Analytics <meta property="og:title" content="موسسه حسابداری و حسابرسی دیاکو"> <meta property="og:description" content="موسسه دیاکو در راستای کمک به شرکتها در جهت تحقق اهداف تشکیل و رسالت خود را تا امروز به نحو مطلوب ادا نموده است و خدمات مالی و حسابداری را با هدف ارتقاء کیفیت خدمات مالی و جلب رضایت مشتریان ارائه می‌کند. "> <meta property="og:site_name" content="Iran StopSpam"> <meta property="og:image" content="http://stopspam.ir/styles/img/ss.png" />