Quantcast

ساختار نظام حسابداری حاکم بر بودجه بندی عملیاتی: چالش ها و اصلاحات

ساختار نظام حسابداری حاکم بر بودجه بندی عملیاتی: چالش ها و اصلاحات

چکیده: تحولات عظیم در حسابداری و گزارشگری مالی باعث شده تا نظام بودجه بندی کشورها تغییر کند. به کارگیری بودجه بندی عملیاتی به جای بودجه بندی سنتی از مهمترین این تغییرات می باشد. بودجه بندی عملیاتی به تغییر از ورودی به خروجی تاکید دارد و از اهداف اصلی آن تقویت کارایی تولید و تخصیص بهینه منابع عمومی است. سیستم حسابداری مورد استفاده در این نظام بودجه بندی، حسابداری تعهدی مبتنی بر جریان منابع اقتصادی بوده و بر اندازه گیری عملکرد و نهایتاً پاسخگویی مالی و عملیاتی تاکید دارد. اگرچه بودجه بندی عملیاتی در تئوری آسان به نظر می رسد ولی اجرای آن به دشواری صورت می گیرد و چالش ها و مشکلات زیادی را در پی دارد.

دانلود فایل pdf

چکیدخدمات مالی و مالیاتیه: تحولات عظیم در حسابداری و گزارشگری مالی باعث شده تا نظام بودجه بندی کشورها تغییر کند. به کارگیری بودجه بندی عملیاتی به جای بودجه

میثخدمات مالی و مالیاتیم حاجی محمدی / کارخدمات مالی و مالیاتیشناس و محقق مالیاتیخدمات مالی و مالیاتی

یکی از مواد مهم قانون مالیاتهای مستقیم که کمتر کسی به آن توجه می کند ماده ۱۸۱ می باشد. این ماده توضیحاتی درباره هیات نظارت بر عملکرد مودیان را تشریح میکند، به نوعی کنترل اسناد مدارک و انتقال آن به اداره جهت بررسی بیشتر توسط ممیزین انجام می شود. متاسفانه بازهم شاهد آن هستیم که این قانوخدمات مالی و مالیاتین حربه ترساندن برخی افراد سودجو قرار گرفته که به جای هوشیار کردن و آگاهی دادن، تعجیل و نگرانی را به مودیان منتقل کنند.خدمات مالی و مالیاتیخدمات مالی و مالیاتی

من در همین مقاله به صراحت بیان می کنم اگر مراقب نباشید با مشکلات شدیدی روبرو می شوید ولی تمامی این مشکلات قابل حل و پیگیری است. سازمان امور مالیاتی در بیانه ای که در متن زیر ملاحظه خواهید کرد خود را در اجرای این ماده به نوعی مشاور تلقی می کند.اگر شما ندانید چه حرکتی را انجام می دهید ممکن است در ادامه محاسبات شما با چالش مواجه شوید. شما باید با توجه به تصویب اصلاحات قانون مالیاتها به روش های سنتی اکتفا نکنید و تمامی تلاش خود را برای مواجه با اجرایی شدن ماده ۱۸۱ قانون مالیاتهای مستقیم انجام دهید. لحظه ای درنگ علی الخصوص در ثبت و نگهداری اسنادو مدارک، احتمال وارد آمدن خسارت غیر قابل پیش بینی به شما را دارد. این ماده در حقیقت اجرایی شدن ماده ۱۶۹ مکرر را پوشش می دهد.

حتما بخوانید  گردش مواد در حسابداری صنعتی چگونه است؟

در ماده ۱۸۱ اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: « به منظور کنترل دفاتر، اسناد و مدارک مؤدیان اعم از دستی و ماشینی (مکانیزه) با هدف نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مالیاتی، واحدی تحت عنوان واحد بازرسی مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می‌شود.

۴ تبصره بسیار مهم 

تبصره ۱- بازرسی دفاتر، اسناد و مدارک و سوابق مالی موضوع این ماده شامل کلیه دفاتر، اسنادو مدارک و سوابق مالی مربوط به مالیات‌های موضوع این قانون و مالیات بر ارزش افزوده است.

تبصره ۲- چنانچه در بازرسی هیات‌های موضوع این ماده دفاتر، اسناد و مدارک و سوابقی حاکی از کتمان واقعیت درمورد مالیات بر واردات کشف شود، مراتب از طریق اداره امور مالیاتی به مراجع قانونی ذی‌ربط اعلام می‌شود.

تبصره ۳- مودیان مالیاتی موظفند با هیات‌های موضوع این ماده همکاری‌های لازم را به‌عمل آورند و کلیه دفاخدمات مالی و مالیاتیتر، اسناد، مدارک و سوابق مالیخدمات مالی و مالیاتی و تجهیزات نگهداری اعم از دستی و ماشینی (مکانیزه) و دستورالعمل کار و رمز دسترسی به آنها را در اختیار هیات‌ها قرار دهند. مودیان مزبور درصورت استنکاف، علاوه بر شمول مجازات مقرر در این قانون، از معافیت‌های مالخدمات مالی و مالیاتیخدمات مالی و مالیاتییاتی منابع مختلف درآمدی سال مورد مراجعه محروم می‌شوند. تبصره ۴- آیین‌نامه اجرایی موضوع این ماده به پیخدمات مالی و مالیاتیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانخدمات مالی و مالیاتیون (۱۳۹۵/۱/۱) مشترکا به‌تصویب وزیران امور اقتصادی و دارایی و دادگستری می‌رسد.»

عودت ۲ هفته ای اسناد و مدارک 

در ماده ۱۸۱ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم که از سال آینده اجرایی خواهد شد، این امکان برای سازمان امور مالیاتی فراهم شد تا با تشکیل واحدهای بازرسی مالیاتی بتواند در چارچوب قانون به مودیان مالیاتی مراجعه و از عملکرد آنها بازرسی کند.  واحد مذکور حسب ارجاع رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور یا اشخاص مجاز از طرف وی، نسبت به اعزام هیات‌های بازرسی حسب مورد با مجوز مرجع صالح قضائی با عضویت نماینده دادستان یا دادگستری تشکیل می‌شود، به اقامتگاه قانونی، محل فعالیت مودی و محل نگهداری دفاتر، اسناد و مدارک و تجهیزات اعم از دستی و ماشینی (مکانیزه) اقدام می‌کند و کلیه دفاتر، اسناد و مدارک، اطلاعات و سوابق مالی نزد مودیان را مورد بازرسی قرار می‌دهد و یا در صورت لزوم با ارائه رسید آنها را به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط انتقال می‌دهد. اداره امور مالیاتی ذی‌ربط مکلف است دفاتر، اسناد و مدارک منتقل شده را حداکثر ظرف مدت دو هفته به مودی عودت نماید.

حتما بخوانید  حسابداری به سبک آب انار

به نام خداوند بخشنده مهربان

سلام میکنم به همه دوستان عزیز

دوستانی که با اکسل سروکار دارند می دونند که توابعی در اکسل وجود داره که به صورت گروهی هستند مانند sum  و یا if  و یا count کار در یکجا می توان به بررسی آنها پرداخت. من در این فیلم آموزشی سعی کردم با یک مثال ساده تفاوت بین کاربرد تابع count را توضیح بدم، امیدوارم گه مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیره…

محتوای محدود شده. / فقط اعضا میتوانند این پست را ببینند

شما نمی توانید محتوا را مشاهده کنید زیرا فقط مخصوص کاربران است. لطفا یا ثبت نام کنید برای دیدن این بخش.

 

 

قدرت نمایی اکسل در توابع ترکیبی!!!!

شگفتیهای اکسل را لمس کنید!!!

هیچ فکرکردید چطوری میشه در اکسل اعداد را به حروف تبدیل کرد؟

 ۱۰ویدئو آموزشی و گام به گام اکسل

با datavalidation از ورود اطلاعات تکراری در اکسل جلوگیری کنید

 

 

هیأت تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی ایران به استناد ماده (۲۷) اساسنامه موضوع مصوبه شماره ۱۲۰۶۲/ت۴۲۹۳۹ هـ مورخه ۲۸/۰۱/۱۳۹۲ هیئت محترم وزیران، درصدد برگـزاری اولین آزمون ورودی انتخاب اعضاء جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران می باشد.

لذا بدین وسیله از افرادی که واجد شرایط مندرج در ماده (۲۸) اساسنامه جامعه مذکور بشرح زیر می باشند ، جهت شرکت در آزمون دعوت به عمل می آورد.

الف-شرایط داوطلبان

۱- دارا بودن تابعیت ایرانی.
۲- اعتقاد و التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
۳- حسن شهرت به رعایت موازین شرعی، اخلاقی، رفتاری و مالی.
۴- دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در امور مالی ومالیاتی ، اقتصادی، بازرگانی ، حقوقی و مدیریت(مالی، بازرگانی، دولتی، صنعتی و بانکی)
۵- نداشتن رابطه استخدام رسمی یا غیررسمی دائم یا موقت با دستگاههای اجرایی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶-(تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اشتغال محسوب نمی شود)
۶- داشتن حداقل ده سال سابقه اشتغال تمام وقت در یکی از امور مالیاتی، حسابرسی، مالی ، حقوقی، محاسباتی و تدریس امور مالیاتی، مالی محاسباتی و اقتصادی در دانشگاهها و مراکز علمی و آموزشی.
۷- نداشتن سابقه محکومیت کیفری مؤثر.
داوطلبان پس از مطالعه دقیق شرایط و ضوابط عضویت (در صورت دارا بودن شرایط) نسبت به تکمیل فرم ثبت نام الکترونیکی اقدام نمایند.

حتما بخوانید  جرائم مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده را جدی بگیرید

ب-مدارکخدمات مالی و مالیاتی مورد نیاز جهت شرکت در آزمون

تمامی متقاضیان می بایست پس ازتکمیل فرم درخواست ثبتخدمات مالی و مالیاتی نام شرکت در آزمون برای انتخاب مشاور رسمی مالیاتی نسبت به اسکن و الصاق الکترونیکی تصویر مدارک ذیل اقدام نمایند.

۱- تصویر عکس پرسنلی ۴* ۳ (عکس پرسنلی باید تمام رخ و واضحخدمات مالی و مالیاتی باشد)خدمات مالی و مالیاتی
۲- تصویر دو طرف کارت ملیخدمات مالی و مالیاتی
۳- تصویر صفحه اول شناسنامه و صفحه توضیحات در صورت داشتن
۴- تصویر آخرین مدرک تحصیلی و ارسال فایل اسکن شده مدرک لیسانس الزامی است
۵- تصویر حکم بازنشستگی و یا خاتمه خدمت و سایر مدارک مربوط به نداشتن رابطه استخدامی
۶- تصویر خلاصه سوابق شغلی از اداره کارگزینی مربوطه
ج-هزینه ثبت نام

متقاضیان می بایست مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ (یک میلیون ریال) را به عنوان هزینه شرکت در آزمون از طریق درگاه اینترنتی موجود در صفحه ثبت نام پرداخت نمایند . (وجه ثبت نام مسترد نمی گردد )

د – آزمون

۱- آزمون شامل سئوالات قانون مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده(۵۰ امتیاز) حسابداری و حسابرسی (۳۰ امتیاز) ، و قوانین تجارت و مدنی ،محاسبات عمومی و بودجه (۲۰ امتیاز) است .
۲- سئوالات به صورت تستی خواهد بود و هر پاسخ درست یک نمره مثبت و هر پاسخ نادرست ۱/۳نمره منفی خواهد داشت.
۳- نصاب لازم برای قبولی داوطلبان در آزمون کسب ) ۶۰ امتیاز) نمره سئوالات تستی می باشد مشروط بر آنکه ۳۵ امتیاز آن از قانون مالیات ها و قانون مالیات بر ارزش افزوده بدست آمده باشد.
۴- تاریخ و محل دریافت کارت و محل برگزاری آزمون ورودی متعاقباً اعلام خواهد شد .

ه- مهلت ثبت نام

ثبت نام صرفأ از طریق سایت الکترونیکی انجام می پذیرد و متقاضیان می توانند از تاریخ ۳۰/۰۸/۱۳۹۴ لغایت ۱۵/۱۰/۱۳۹۴ مدارک مورد نیاز را از طریق سایت جامعه مشاوران رسمی مالیاتی به آدرس moshaver.intamedia.ir ارسال نمایند.

به نام خداوند بخشنده مهربان

دوستانی که تازه وارد شغل حسابداری می شود، در وحله اول تصور ساده بودن این شغل را دارند درصورتی که ادامه با مشکلات زیادی روبرو می شود از جمله ثبت های حسابداری در دفاتر روزنامه و کل و حتی نرم افزارهای حسابداری، و این تنها و تنها به نداستن و عدم شناخت ماهیت حسابها برمیگردد. لذا در این فایل آموزشی سعی کردم ماهیت حسابها و نوع حساب و اینکه در کدامیک از صورتهای مالی اساسی گزارش می شوند را در یک جدول بیان کنیم.

امیدوارم که مورد استفاده شما دوستان قرار بگیره….

 

محتوای محدود شده. / فقط اعضا میتوانند این پست را ببینند

شما نمی توانید محتوا را مشاهده کنید زیرا فقط مخصوص کاربران است. لطفا یا ثبت نام کنید برای دیدن این بخش.

 

به نام خدا و سلام به شما

شاید واژه مساعده در حسابداری مانند دیگر واژه ها ناشناخته نباشد.منظور نحوه شناسایی، ثبت و گزارش کردن این حساب است .واژه هایی مانند تسعیر ارز، سربار جذب نشده و یا مبالغ بازیافتنی کمی ناشناخته تر از مساعده می باشد و هر حسابداری شاید نتواند به خوبی آن را آنالیز نماید.حالا امروز تصمیم دارم چند نکته مهم درباره مساعده خدمت شما ارائه کنم.

 

دردسر دست به جیب شدن مدیران 

دردسر کهنه ای که بیشتر حسابداران با آن روبرو هستند پرداخت بدون هماهنگی مساعده به کارگران و کارکنان توسط مدیر است. برخی از مدیران که بیشتر در پروژه ها و حتی بخشهای کارخانه حضور دارند بدون هماهنگی با حسابداری و شاید بر حسب دلسوزی بلافاصله به متقاضی مساعده وجه پرداخت می کنند و درهمان روز یا روزهای دیگر می خواهند فکر کنند چه مبلغی را به چه کسی داده اند. شاید حافظه قوی انان را یاری کند ولی ممکن است حتی یک مورد از کنترل آنان خارج شود مجموعه مالی زیر سوال خواهد رفت .

حتما بخوانید  چگونه کارمند خوب استخدام کنیم؟(مناسب برای مدیران مالی)

مدیر هم تنخواه گردان می شود 

من بارها در جلسه با مدیران این مورد را مطرح کردم با وضع قانون پولشوی و بروز آن در امور داخلی شرکتها و موسسات، استفاده از صندوق و حسابهای شخصی و حتی بانکهای شخصی منسوخ شده است و بجای ان شما باید از حساب تنخواه گردان استفاده کنید. الان هم در این مقاله تاکید میکنم با مدیر مجموعه خود جلسه بگذارید و او را درباره قوانین جدید توجیه کنید. اگر واقعاً قصد دارند هزینه و یا وجهی را خودشان پرداخت کنند باید در ردیف دیگر حسابهای تنخواه قرار بگیرند تا دیگر مشکلی از این بابت پیدا نشود.

یکی از گزینه هایی  که در لیست حقوق و دستمزد پایان ماه باید به دقت تنظیم شود، مساعده پرداختی به کارکنان است که از حقوق دریافتی آنها کسر می شود . مساعده پرداختی می تواند از تنخواه گردان یا صندوق پرداخت گردد ، همچنین با توجه به درآمد شرکتها دارای سقف مشخصی می باشد . اما نکته ای که باید توجه داشته باشید مساعده  باید در قالب یک دستورالعمل معین تنظیم شده و اعمال گردد.

این دستوالعمل می تواند با توجه به شرایط شرکت و ابتکار شما تنظیم گردد .در بعضی از شرکتها به دلیل داشتن نقدینگی مطمئن در صندوق یا بانک شرکت ممکن است به راحتی تعداد زیادی از کارکنان درخواست مساعده داشته باشند و شرکت بلافاصله به آنها پرداخت نماید .اما ممکن است در دیگر شرکتها نقدینگی کمتری  موجود باشد ، در اینصورت داشتن شرایط لازم و مشخص شده برای کارکنان الزامی است . به عنوان مثال یکی از این شرایط می تواند داشتن سابقه کار معین برای درخواست کنندگان باشد .۲ماه یا ۳ ماه از استخدام آنها گذشته باشد .
در این گونه موارد شرکتها  فرم های مشخصی را با عنوان برگه درخواست مساعده تنظیم نموده اند که در آن ، مشخصات درخواست کننده و مبلغ درخواستی آن تعریف شده است . دو قسمت باید این درخواست را تایید کنند ، ابتدا واحد مالی و در نهایت مدیر اداری یا مدیریت بخش یا مجموعه .

امور مالی سوابق درخواست کننده را بررسی می کند . بررسی شامل تسویه مساعده قبلی ، مدت حضور در شرکت ، نداشتن تاخیر و کنترل مبلغ درخواستی با میزان نقدینگی شرکت ، ودر خاتمه مدیر شرکت با توجه به تایید امور مالی نحوه تقسیط مبلغ از حقوق فرد را مشخص می کند . به عنوان مثال یکی از پرسنل درخواست ۵ میلیون ریال مساعده را ارائه کرده است . مدیر مالی با توجه تسویه مساعده قبلی و فاصله ۲ ماهه با مساعده جدید مبلغ فوق را تایید کرده است و جهت تایید نهایی برگه را به مدیریت ارجاع داده است ، حالا مدیر می تواند تصمیم گیری کند که این مبلغ در ۱۰ یا ۵ یا ۳ قسط از حقوق فرد کسر گردد .

حتما بخوانید  حسابداری ضایعات

و

با تمهیدات جدید سازمان امور مالیاتی،جرائم ترمیم می شوند یا تخریب؟

میثم حاجی محمدی – کارشناس و محقق مالیاتی
هدف از این مقاله، تشریح یکی از تکالیف مالیاتی کشور است که با وجود پیاده سازی از طرف سازمان امور مالیاتی کشور هنوز نقاط مبهمی دارد و امروز به تحلیل کامل این موضوع می پردازیم .
صورت معاملات فصلی یا گزارش خرید و فروش ۳ ماهه چیست؟
چند سالی از اجرای طرح جامع مالیاتی و ساماندهی اینترنتی اجرای تکالیف مالیاتی می گذرد و سازمان امور مالیاتی به عنوان ناظر اجرایی قوانین ، تمامی تلاش خود را برای سهولت مودیان به کار می برد. یکی از نمونه های آن طرح ارسال اظهارنامه مالیاتی در تیرماه امسال بود که تا حد بسیار زیادی از حجم ترافیک مراجعه به ادارات امور مالیاتی در سراسر کشور کاسته شد. نمونه دیگر، دستورالعمل صادره یکی از مواد قانون مالیاتهای مستقیم با نام ماده ۱۶۹ مکرر مدتی است در حال اجرا می باشد. این ماده قانونی به یکی از حساس ترین مواد قانونی در کشور تبدیل شده است . علت اصلی آن هم مشمول شدن هر شخص حقیقی و حقوقی است که در سطح کشور فعالیت خدماتی و اقتصادی انجام می دهد. تعریف اصلی این قانون، استفاده سازمان امور مالیاتی کشور از ابزاری خاص برای تشخیص درآمد مودیان می باشد. یکی از این ابزارها شماره اقتصادی نام دارد. یعنی هر شخص حقیقی و حقوقی از طریق یک کد شناسایی با نام کد اقتصادی در اداره دارایی شناخته می شود.با ورود تکنولوژی جدید در فضای مجازی سازمان امور مالیاتی هم از غافله عقب نمانده و تمامی بخش های خود را وارد یک اتوماسیون کاملا تخصصی نموده است . یکی از قسمتهای این اتوماسیون که مربوط به مودیان مالیاتی می شود، سامانه کد اقتصادی جدید است که در قالب ماده ۱۶۹ مکرر و دستورالعمل اجرایی آن، به عنوان تکلیف مهم مالیاتی شناخته شده است.
ابعاد اصلی دستورالعمل ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
هر شخص حقیقی و حقوقی می بایست برای دریافت کد اقتصادی جدید اقدام کند.
یک ماه پس از پایان هر فصل می بایست گزارش کارکرد خرید و فروش از طریق نرم افزار TTMS ارسال شود.
تمامی گزارشات ارسالی باید با سامانه EVAT مالیات بر ارزش افزوده و دفاتر قانونی مطابقت داشته باشد.
نحوه ارائه گزارشات به دوصورت آفلاین و آنلاین قابل اجرا است.
در صورت عدم گزارش ۱۰% میزان خرید و فروش گزارش نشده به عنوان جریمه منظور خواهد شد.
تمامی مشاغل و موسسات معاف از مالیات و مشمول مالیات موظف به ارائه گزارش هستند.
هر گونه ارائه مفاصا حساب مالیاتی منوط به ارسال گزارش خرید و فروش می باشد.
منظور از خرید و فروش صرفا ً کالا نبوده و هرگونه فعالیتهای خدماتی هم مشمول این قانون خواهد بود.
پیمانکاران هم می بایست تمامی خرید ها و صورت وضعیت های خود را گزارش نمایند.
این سامانه صرفا گزارشی بوده و همانند اظهارنامه عملکرد سالیانه بصورت محاسبه ای عمل نمی کند.
اولین تکلیف
قبل از اجرای تکلیف باید بدانید چه افرادی مشمول اجرای این قانون هستند. طبق ماده ۹۵ ق.م.م تمامی فعالان اقتصادی به گروه الف، ب و ج طبقه بندی می شوند که گروه الف بیشتر عمده فروشان و فعلان بزرگ، گروه ب اشخاص حقیقی و گروه ج خرده فروشان هستند. قبلا کلیه خرده فروشان یعنی بند ج معاف از اجرای این قانون بودند و لی با راه اندازی طرح سامانه فروشگاهی کنترل خرید و فروش این گروه وارد اتوماسیون جدیدی شد. افراد مشمول یعنی گروه الف و ب برای شروع باید ابتدا وارد سایت tax.gov.ir قسمت ثبت نام کد اقتصادی شوند و مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام را نهایی کنند.بعد از آن به دو صورت آفلاین و آنخدمات مالی و مالیاتیلایخدمات مالی و مالیاتین می توانند گزارشات خود را ارائه نمایند.تمهیدات جدید سازمان امور مالیاتی انتشار فیلم ها و جزوات آموزشی در خصوص نحوه ثبت نام در سایت فوق می باشد.
مدیریت سامانهخدمات مالی و مالیاتی
با توجه به موارد مهم در این دستورالعمل مالیاتی، هر شخصی در هر گرخدمات مالی و مالیاتیایشی که فعالیت می کند می بایست این قانون را اجرا کند به عنوان مثال یک موسسه آموزشی و حتی سازمان دولتی هم موظف به ارائه گزارش خرید و فروش می باشند. بیشترین ابهام در مناطق آزاد کشور به چشم می خورد، زیرا طبق قوانین مناطق آزاد بر اساس شرایط خاص معاف از مالیات می باشند، این در حالی است که اگر تکالیف مالیاتی به انجام نرسد کلاً از معافیت خارج شده و مشمول مالیات خواهند شد. اجرای کامل صورت معاملات فصلی الزامی بوده و تمامی افرادی که در جامعه فعالیت خدماتی، اقتصادی و حتی مذهبی دارند، مشمول این قانون خواهند بود. به نظر می رسد صاحبان کسب و کارها و مدیران شرکتها و موسسات می بایست مدیریتی قدرتمند در این حوزه داشته باشند تا از بروز مشکلات شدید پیشگیری نمایند. نکته بسیار مهمی که در اینجا مطرح می شود برداشت های اشتباه از این ماده قانونی است . بسیاری از افراد خیلی ساده به آن نگاه می کنند و به نوعی با گمراه کردن خود و دیگر دوستان، سعی می کنند اجرای آن را با تحریف روبروکنند. در حالی که سازمان امور مالیاتی تمامی مسیر ها را بررسی نموده و به یکباره تصمیم به پیاده سازی این دستورالعمل نکرده است.
مزیت ها و معایب
کارشناسان و منتقدان نظرات مختلفی پیرامون اجرای ماده ۱۶۹ مکرر داشته اند و اگر بخواهیم تمامی نظرات را بررسی کنیم به یک دسته بندی خاصی می رسیم. مزایا و معایب این ماده قانونی می تواند انعکاس خوبی از نظرات کارشناسان ارائه دهد.مهمترین مزایای این طرح جلوگیری از رد و بدل کردن فاکتورهای غیر رسمی و قرار گرفتن ناخواسته مودیان در لیست سیاه سازمان امور مالیاتی است. چون بارها بدون اطلاع قبلی اقدام به قراردادن این گونه فاکتورها در سیستم حسابداری و قانونی خود می کردند و تازه بعد از مدتی متوجه اشتباه فاحش خود می شدند، این جریان ممکن بود بسیار گران تمام شود و خسارات شدیدی را به اجرا کننده قانون وارد نماید. به طور خیلی واضح خرید کالا یا خدمات شخص الف از ب به مبلغ N به دو صورت در این سامانه قابل بررسی می باشد. اول گزارش خرید الف و دوم گزارش فروش ب به مبلغ N . بنابراین خیلی راحت کارشناس مالیاتی در ادارات می تواند به تطابق گزارش پی ببرد. یک استثنا هم اینجا وجود دارد . هر ساله مبلغی از طرف سازمان امور مالیاتی به عنوان حد نصاب اعلام می شود که معنی و مفهوم آن گزارش خرید و فروش های کمتر از این مبلغ به صورت کلی و تجمیعی است. مثلا اگر حد نصاب هر سال ۱میلیون ریال باشد خرید نوشابه به مبلغ ۵ هزار ریال به صورت کلی با بقیه خرید های کمتر از ۱ میلیون ریال گزارش خواهد شد. از بزرگترین اشکالات طرح ماده ۱۶۹ مکرر، الزام استفاده از شناسه ملی و کد ملی است . در نرم افزار این سامانه قسمتی با نام امتناع وجود دارد که فقط مربوط به فروشندگان می باشد یعنی هر مشتری که مشخصات کد ملی یا شناسه را ارائه نکند فروشنده می تواند در بخش امتناع صرفاً نامش را گزارش نماید.حال آنکه خریداران بلاتکلیف هستند. یعنی اگر شما کالا یا خدماتی را از شخصی خریداری کنید و فرد به شما کد ندهد به هیچ عنوان امکان گزارش نیست. در صورتی که طبق قوانین تمامی گزارشات شما در دیگر سامانه ها مانند Evat و دفاتر قانونی باید یکسان باشد. و مشکل دیگری که یک عیب بزرگ محسوب می شود از دست دادن طرفین معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی است. متاسفانه فروشندگانی که بنا بر هر دلیلی از ارائه کد ملی یا شناسه ملی خودداری می کنند باعث قطع همکاری خریداران خواهد شد که این اجبار برای خریداران باعث بوجود آمدن رکود در بازار کار خواهد شد. امیداست کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور، با برنامه ریزی بیشتری مشکلات پیش رو را پوشش دهند .

حتما بخوانید  تفاهم اتاق اصناف با سازمان امور مالیاتی

نتیجه گیری
نتیجه گیری پایانی این است که آیا اجرای سامانه صورت معاملات فصلی باعث افزایش انگیزه مودیان مالیاتی در ارائه هر چه بهتر روند اظهارات می شود یا باعث تحلیل رفتن تراکنش خرید و فروش در جامعه خواهد شد.به نظر می رسد هنوز سطح اگاهی افراد در جامعه از این طرح کامل نیست و با کمی فرهنگ سازی روان تر بتوان مزیت های بیشتری از بهبود آن و کاهش جرائم مالیاتی مرتبط با این طرح ارائه کرد.

مطالب مرتبط 

به نام خداوند بخشنده مهربان

در این پست آموزشی روش کار با توابع ترکیبی sum    index     match    vlookup  را براتون توضیح خواهم داد…..

کارایی این روش ها برای دوستانی هستش که برای موجودی انبارشون میخواهند کاردکس انبار تهیه کنند…

 

محتوای محدود شده. / فقط اعضا میتوانند این پست را ببینند

شما نمی توانید محتوا را مشاهده کنید زیرا فقط مخصوص کاربران است. لطفا یا ثبت نام کنید برای دیدن این بخش.

با datavalidation از ورود اطلاعات تکراری در اکسل جلوگیری کنید

 حل مشکل استفاده از عکس در اکسل!!!

آموزش تصویری تابعی شگفت انگیز در اکسل به نام sumifs

آموزش تصویری کاربرد Remove Duplicates در اکسل

آموزش جامع کار با نمودار در اکسل (chart)

هیچ فکرکردید چ

به نام خداوند بخشنده مهربان

در این پست آموزشی برآن شدیم که به بررسی موارد پنهان در ماده ۱۹۲ مالیات مستقیم بپردازیم…خدمات مالی و مالیاتی

در ابتدا ماده ۱۹۲ مالیات مستقیم(اخدمات مالی و مالیاتیصلاحی۱۳۹۴) را بررسی می کنیم:خدمات مالی و مالیاتی

ماده ۱۹۲ (اصلاحی ١٣٩۴): در کلیه مواردی که مؤدی یا نماینده او به که موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخـشودگی معـادل سـی درصـد(۳۰%) مالیات متعلق برای سایر مؤدیان می باشد حکم این ماده در مورد درآمدهای کتمان شده در اظهارنامه های تسلیمی و یـا هزینه های غیرواقعی نیز جاری است.

تبصره – سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تکالیف و وظایف مؤدیـان در مورد نحوه تنظیم و مواعد زمانی تسلیم اظهارنامه مالیـاتی را از طریـق رسـانه ملـی، روزنامه های کثیرالانتشار و سایر وسایل ارتباط جمعی به اطلاع عموم برساند.

حال به دو نکته مهم میرسیم که در این ماده قانونی به آن اشاره شده است یکی درآمدهای کتمان شده و دیگری هزینه های غیرواقعی می باشد که به توضیح این دو مبحث می پردازیم…

حتما بخوانید  دوره هوشمند حسابداری پیمانکاری1

درآمدهای کتمان شده:

درآمدی می باشد که مؤدی مالیاتی در طول یک سال مالی از فعالیت های اقتصادی کسب میکند ولی در دفاتر قانونی(کل و روزنامه) و همچنین در زمان تهیه و ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد سالانه ابراز نمی کند، لذا چنین درآمدهای مخفی می ماند تا زمانیکه اسناد و مدارک قابل قبول و اعتماد از طریق دفاتر اطلاعات مالیاتی و سایر مراجع و منابع بدست ممیزهای مالیاتی برسد و با تطبیق آنها با مندرجات دفاتر قانونی و صورتهای مالی ابرازی در مهلت مقرر و احراز و اثبات عدم ثبت اطلاعات مربوطه توسط مؤدی در دفاتر قانونی، در نهایت ممیزمالیاتی می تواند نسبت به تعیین و محاسبه درآمدهای کتمان شده و مطالبه مالیات متعلقه طبق مقررات قوانین مالیاتی فوق الذکر اقدام نماید.

شایان ذکرست که بگویم در صورتی که برای ممیز مالیاتی محرز شود که شما درآمد های کتمان شده دارید دفاتر شما رد شده و مالیات شما به صورت علی الرأس محاسبه می شود.

هزینه های غیر واقعی:

هزینه های هستند که مؤدی مالیاتی در دفاتر قانونی خود ثبت کرده است و شاید این هزینه ها متکی بر مدارکی هم باشد ولی ممیز مالیاتی پس از انجام تحقیقات و بررسی مدارک و همچنین بدست آوردن قرائن و مدارک قابل اعتماد به این نتیجه می رسد که هزینه های ابرازی توسط مؤدی مالیاتی صوری و یا تحقیق نیافته بوده است و یا حتی مدارک مربوطه غیرواقعی و ساختگی می باشد.

در اینصورت این گونه هزینه ها غیر قابل قبول محسوب میشوند و مشمول جریمه خواهند گردید.

شایات ذکر است که می توان از ماده های ۱۴۷ و ۱۴۸ مالیات های مستقیم برای توجیح کامل هزینه های قابل قبول برای واحد مالیاتی استفاده نمود.

به نام خداوند بخشنده مهربان

در این پست آموزشی برآن شدیم که به بررسی موارد پنهان در ماده ۱۹۲ مالیات مستقیم بپردازیم…

در ابتدا ماده ۱۹۲ مالیات مستقیم(اصلاحی۱۳۹۴) را بررسی می کنیم:

ماده ۱۹۲ (اصلاحی ١٣٩۴): در کلیه مواردی که مؤدی یا نماینده او به که موجب مقررات این قانون از بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی است چنانچه نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکند، مشمول جریمه غیرقابل بخـشودگی معـادل سـی درصـد(۳۰%) مالیات متعلق برای سایر مؤدیان می باشد حکم این ماده در مورد درآمدهای کتمان شده در اظهارنامه های تسلیمی و یـا هزینه های غیرواقعی نیز جاری است.

تبصره – سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تکالیف و وظایف مؤدیـان در مورد نحوه تنظیم و مواعد زمانی تسلیم اظهارنامه مالیـاتی را از طریـق رسـانه ملـی، روزنامه های کثیرالانتشار و سایر وسایل ارتباط جمعی به اطلاع عموم برساند.

حال به دو نکته مهم میرسیم که در این ماده قانونی به آن اشاره شده است یکی درآمدهای کتمان شده و دیگری هزینه های غیرواقعی می باشد که به توضیح این دو مبحث می پردازیم…

حتما بخوانید  دوره هوشمند حسابداری پیمانکاری1

درآمدهای کتمان شده:

درآمدی می باشد که مؤدی مالیاتی در طول یک سال مالی از فعالیت های اقتصادی کسب میکند ولی در دفاتر قانونی(کل و روزنامه) و همچنین در زمان تهیه و ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد سالانه ابراز نمی کند، لذا چنین درآمدهای مخفی می ماند تا زمانیکه اسناد و مدارک قابل قبول و اعتماد از طریق دفاتر اطلاعات مالیاتی و سایر مراجع و منابع بدست ممیزهای مالیاتی برسد و با تطبیق آنها با مندرجات دفاتر قانونی و صورتهای مالی ابرازی در مهلت مقرر و احراز و اثبات عدم ثبت اطلاعات مربوطه توسط مؤدی در دفاتر قانونی، در نهایت ممیزمالیاتی می تواند نسبت به تعیین و محاسبه درآمدهای کتمان شده و مطالبه مالیات متعلقه طبق مقررات قوانین مالیاتی فوق الذکر اقدام نماید.

شایان ذکرست که بگویم در صورتی که برای ممیز مالیاتی محرز شود که شما درآمد های کتمان شده دارید دفاتر شما رد شده و مالیات شما به صورت علی الرأس محاسبه می شود.

هزینه های غیر واقعی:

هزینه های هستند که مؤدی مالیاتی در دفاتر قانونی خود ثبت کرده است و شاید این هزینه ها متکی بر مدارکی هم باشد ولی ممیز مالیاتی پس از انجام تحقیقات و بررسی مدارک و همچنین بدست آوردن قرائن و مدارک قابل اعتماد به این نتیجه می رسد که هزینه های ابرازی توسط مؤدی مالیاتی صوری و یا تحقیق نیافته بوده است و یا حتی مدارک مربوطه غیرواقعی و ساختگی می باشد.

در اینصورت این گونه هزینه ها غیر قابل قبول محسوب میشوند و مشمول جریمه خواهند گردید.

شایات ذکر ا

از قهرمانی کاراته تا قهرمانی در بازار مالی و مالیاتی 

داستان موفقیت کاپیتان تیم جوانی که امتیازات خوبی بین حرفه ای ها کسب نمود……

دلنوشته یک حسابدار
من علیرضا لایقی هستم ، متولد ۱۳۷۱ –  فارغ التحصیل کارشناسی از دانشگاه قم

شاید روزی که به یکباره حساب بانکی خودم را که تا  آن موقع بیشتر از ۱ یا دومیلیون نمیشد، ۱۲۶۰۰۰۰۰۰۰ دیدم موفقیت تا حدود زیادی لمس کردم .
هدف از منتشر نمودن این مقاله یا بهتر بگم دل نوشته ، این هست که بتونم با مطرح نمودن مسیر و تلاش های شبانه روزی ام ، چگونگی یکی از راه های دست یافتن به حرفه حسابداری رو از یک منظر متفاوت تشریح کنم .

 

 

من در مهرماه سال ۱۳۸۹ که به عنوان دانشجوی ترم اول رشته حسابداری دانشگاه آزاد قم به شمار میومدم.تنها چیزی که به آن فکر نمیکردم تحصیل و گذراندن دروس نظری و تئوری دانشگاه های اکادمیک بود و فقط جهت تکمیل پاشنه آشیل رزومه ام که ان هم مدرک دانشگاهی است نگاه خودم را به این موضوع بسنده نموده بودم و اعتقاد داشتم در کنار این مدرک گرایی که به صورت طولی می باشد(دیپلم ، فوق دیپلم ، لیسانس و… ) شخص باید در فضای های واقعی و فراگیری از دوره های آموزشی کوتاه مدت و تلاش و پشتکار ، استعداد و زمینه های خودش رو شناسایی کند .
پیش از دوران دانشگاه بیشتر وقت خود را صرف ورزش تخصصی کاراته گذاشته بودم. و علی رغم اینکه از یک خانواده مرفه و سرشناس بودم . معتقد به عدم وابستگی مالی به خانواده بودم و از همین جهت به شغل های کوتاه مدت و پاره وقت رو آورده بودم .
دوران دانشجویی ، بهترین دوران زندگی بود . برگزاری دوره و اردوهای آموزشی -علمی -سیاسی ، فرهنگی و مذهبی بسیار متعدد در سطح دانشگاه،تنها گوشه ای از فعالیت در دوران دانشجویی به شمار می امد که به همین علت در سال ۱۳۹۲ دانشجو نمونه استان قم گردیدم .
علاوه بر آن در دوره های کارآموزی و هچنین شرکت در دوره های مراکز آموزشی متفاوت در ایران وحضور در کنفرانس های بین المللی خارج ازکشور و کسب گواهینامه های معتبر، پاره ای دیگر از فعالیت ها بود که برای یک پیشرفت لازم بود اما کافی نبود . پس از مدتی قدرت پس انداز و توان پرداخت هزینه های جاری دوره ها رو از دست داده بودم و مدتی دچار یکنواختی در زندگی شده بودم و تا اینکه پدرم با ارائه یک نامه اخطار از اداره مالیات،پیرامون عدم ارائه گزارش صورت معاملات فصلی نسبت به شرایط کنونی ام معترص شد و خواستار تغییر و تحول اساسی در زندگی کاری ام شد .
آشنایی من با پرشین حساب با اصرار پدرم جهت آموختن سامانه  گزارش فصلی آغاز شد . و پس از تحقیق و جستجو و حتی پرسش از اساتید دانشگاهی که همگی به در بسته خرده بود بالاخره پس از چندماه تحقیق و جستجو در اینترنت  پا سایت پرشین حساب و جناب آقای مهندس حاجی محمدی آشنا شدم و آموزش گزارش صورت معاملات فصلی نقطه شروع دیگری در زندگی را برایم رقم زد.و بعد از ان با خرید چند محصول دیگر آموزشی و سپس حضور در دوره های آموزشی پرشین حساب در تهران از جمله تحریر دفتر ، مالیات بر ارزش افزوده و..که هر بار پس از پایان جلسات دقایقی را مشاوره های مالیاتی و انگیزشی جناب استاد حاجی محمدی بهره مند میشدم و به همین علت طعم شیرین حسابداری را در فضای واقعی استشمام کردم وعلاوه بر انجام تکالیف مالیاتی اطرافیانم با بازاریابی ، ارتباط گیری نوین و همچنین استفاده از اعتبار شغلی پدرم وارد بازار کار حسابداری مالیاتی شدمو به صورت سیر کاملا پلکانی و صعودی مورد توجه بسیاری از همکاران و کارفرمایان علی الخصوص مشاغل شدیم و همچنین با جذب پروژه های چشمگیر، روز به روز به تعداد کارفرمایان افزوده شد .
و در حال حاضر پرشین پیوند محاسب قم دارای بیش از ۱۵۰ کارفرما میباشد که دستاوردهای ان درزمینه علمی آموزشی ، مالی و بازاریابی به تفکیک ارائه خواهد شد .

حتما بخوانید  عید سعید فطر مبارک باد ...

بد نیست حالا با برخی از فعالیت های گسترده ما در استان قم هم آشنا شوید شاید شما هم یکی از افرادی شوید که بعد از بررسی کامل این اقدامات بطور جدی استارت حرکت خود را بزنید البته نه صرفا بخاطر دید تبلیغاتی بلکه فقط به این علت که شما بدانید بخواهید می توانید و مهم خودتان هستید پرشین حساب و دیگر سامانه ها وسیله ای هستند  برای موفقیت چشمگیر شما!!!!!

پیوند محاسب از ابتدای دی ماه ۱۳۹۳ نمایندگی خود را به صورت رسمی با پرشین حسا

اما مگر با سابقه کاراندک در زمینه حسابداری و کمترین تحصیلات آکادمیک  دانشگاهی افراد مجموعه ، میتوان این آرمان را به واقعیت تبدیل نمود ؟

چطور شد رویکرد  پرشین حساب مرکز و مدیریت آن (جناب آقای حاجی محمدی ) به مجموعه قم جلب شد ؟

پس از حضور مستمر اعضا،در دوره های آموزشی مختلف  و همچنین دوره های حضوری پرشین حساب در ته

حتما بخوانید  دانلود رایگان کتاب الکترونیکی آموزش اکسل 2013

 

 

دستاورد های گروه مالیاتی پرشین پیوند محاسب قم در یک نگاه کلی

دستاورد علمی – آموزشی

دارنده مدرک خلاقیت و نوآوری محصولات و ارائه خدمات از سری پسفیک مالزی

دارنده عنوان (A) فراگیران نمونه از مجمع متخصصین تهران

دارنده مدرک TMB (مدیریت ارتباطات) ساختمان مرکزی برج های دو قلو پتروناس

دارنده مدرک NLP(مدیریت برنامه ریزی

به نام خداوند بخشنده مهریان

سلام میکنم به شما کاربران عزیز

سعی کردیم در این پست اصطلاحات اساسی به کار رفته در استانداردهای ۱۱ و ۱۷ حسابداری را به صورت مفصل توضیح بدیم…..

محتوای محدود شده. / فقط اعضا میتوانند این پست را ببینند

شما نمی توانید محتوا را مشاهده کنید زیرا فقط مخصوص کاربران است. لطفا یا ثبت نام کنید برای دیدن این بخش.

 

ناجی شما در علی الراس را بشناسید 

ISIC(گروه فعایت( چیست؟
سلام دوست گلم روزتون پرانرژی
شاید بارها براتون پیش اومده که هنگام پرکردن اظهارنامه باواژه گروه فعالیت مواجه شده باشید وهنگام پر کردن فیلدها ندانید که گروه فعالیت چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟
یا ندانید گروه وزیر گروه فعالیت شرکت شما کدام است ؟؟؟؟؟؟؟
همراهمان باشید تا به علامت سوال دهنتان پاسخ دهیم!
یکی از نکته های مهمی که باید هنگام پرکردن اظهارنامه به ان توجه کنیم وخیلی خیلی مهم است وشاید از نظر خیلی ها مهم به نظر نیاید مشخص کردن نوع فعالیت وزیرگروه فعالیت شماست.به خاطر اینکه وقتی خدایی نکرده ممیز مالیاتی هنگام بررسی پرونده شما تشخیص مالیات علی الراس بدهد برحسب نوع فعایت که درهنگام پرکردن اظهارنامه اعلام نموده اید ضریب تشخیص فعالیت شما را در جدول ضرایب فعالیت پبداکرده وبرحسب ضریب فعالیتتان مالیات علی الراس را اعلام میکندپس اگر میخواهید مالیات عادلانه تری بپردازید با دقت هرچه بیشتر نسبت به پرکردن این فیلد اقدام کنید مثلاگروه فعالیت هتل ورستوران زیر گروه هتل اپارتمان یا هتل ومهمانسرا یا زیر گروه رستوران یا بوفه هستید جزوهرخدمات مالی و مالیاتیدام هستیدکاملا مشخص کنید .
به تفاوت هر ضریب تشخیص توجه کنید:
مثلا هتل پنج ستاخدمات مالی و مالیاتیره ضریب۱۶
هتل چهار ستاره ضریبخدمات مالی و مالیاتی۱۳٫۵
هتل سه ستاره ضریب۱۱
یا مهمانسرا درجه یک ضریب ۱۰
مهمانسرا درجه دو باضریب ۸
پس تفاوت رادر مشخص کردن حتی نوع ستاره میبینید!!!!

حتما بخوانید  دانلود رایگاخدمات مالی و مالیاتی

به نام خداوند بخشنده مهربان

با سلام و عرض ادب خدمت شما عزیزان

شاید بارها برای شما حسابدار عزیز اتفاق افتاده باشه کخدمات مالی و مالیاتیه یک جدول اکسل پر از اطلاعات در مورد کدملی، کد اقتصادی، نام و نام خانوادگی، شمارهخدمات مالی و مالیاتی موبایل و ایمیل و از این قبیل موارد داشته باشخدمات مالی و مالیاتیید، و شک دارید چه اطلاعاتتون تکراری هستش یا نه، در این فیلم آموزشی سه روش کاربردی و جالب برای پیدا کردن اطلاعات تکراری آموزش داده می شود. امیدوارم که بتونید ازش نهایت استفاده را ببرید….خدمات مالی و مالیاتی

 

محتوای محدود شده. / فقط اعضا میتوانند این پست را ببینند

شما نمی توانید محتوا را مشاهده کنید زیرا فقط مخخدمات مالی و مالیاتیصوص کاربران است. لطفا خدمات مالی و مالیاتییا ثبت نام کنید برای دیدن این بخش.خدمات مالی و مالیاتی

با datavalidation از ورود اطلاعات تکراری در اکسل جلوگیری کنید

 حل مشکل استفاده از عکس در اکسل!!!خدخدمات مالی خدمات مالی و مالیاتیو مالیاتیمات مالی و مالیاتی

آموزش تصویری تابعی شگفت انگیز در اکسل به نام sumifs

آموزش تصویری کاربرد Rخدمات مالی و مالیاتیemove Duplicates در اکسل

آموزش جامع کار با نمودار در اکسل (chart)

هیچ فکرکردید چطوری م

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

Addurl.nu
Web Analytics <meta property="og:title" content="موسسه حسابداری و حسابرسی دیاکو"> <meta property="og:description" content="موسسه دیاکو در راستای کمک به شرکتها در جهت تحقق اهداف تشکیل و رسالت خود را تا امروز به نحو مطلوب ادا نموده است و خدمات مالی و حسابداری را با هدف ارتقاء کیفیت خدمات مالی و جلب رضایت مشتریان ارائه می‌کند. "> <meta property="og:site_name" content="Iran StopSpam"> <meta property="og:image" content="http://stopspam.ir/styles/img/ss.png" />